Thursday, May 14, 2009

Wolfram Alpha



- نرم‌افزار اينترنتي جديدي که قرار است با نام Wolfram Alpha از اواخر ماه جاري ميلادي عرضه شود، پيش از آغاز فعاليت عنوان «قاتل بعدي گوگل» را از آن خود کرد.

اين سيستم جديد در شرکت بريتانيايي Stephen Wolfram که جايزه بهترين شرکت در حوزه فيزيک را به‌دست آورده، تکميل شده است.

سيستم اينترنتي جديد، اطلاعات سراسر جهان را در خود جمع کرده است و مي‌تواند ضمن پاسخگويي به تمام سوالات کاربران، زبان عادي رايج ميان مردم را در جست‌وجوهاي اينترنتي متوجه شود.

موتورهاي جست‌وجوگر کنوني نظير گوگل تنها اطلاعاتي شبيه به سايت‌ها، تصاوير، فايل‌هاي ويديويي، وبلاگ‌ها و اخبار را که در اينترنت موجود است شناسايي مي‌کنند، اما جست‌وجوگر Wolfram Alpha مي‌تواند به سوال‌هايي که در برخي مواقع بسيار پيچيده است و به محاسبات جديد نياز دارد را نيز پاسخ دهد.

در فايل ويديويي پيش‌نمايش جست‌وجوگر اينترنتي Wolfram Alpha، سوالي با عنوان زير پرسيده شد: «قله اورست چقدر ارتفاع دارد؟». جست‌وجوگر Wolfram Alpha در پاسخ به اين سوال، صفحه‌اي را با اطلاعات مرتبط نمايان کرد که از جمله اين اطلاعات مي‌توان به موقعيت جغرافيايي، شهرهاي نزديک اورست، ديگر کوه‌ها، نمودار و جداول اشاره کرد.

علاوه بر اين، شما مي‌توانيد از اين جست‌وجوگر سوال کنيد که: «در روزي که جان اف. کندي(John F. Kennedy) به قتل رسيد، شرايط آب و هوايي چگونه بود؟» و اين سايت ظرف مدت کوتاهي پاسخ شما را مي‌دهد.

شرکت Wolfram در اين خصوص توضيح داد: «اين سايت قادر است آنچه که شما در موردش صحبت مي‌کنيد را متوجه شود. ما همچنان در مراحل نخست راه‌اندازي اين جست‌وجوگر به‌سر مي‌بريم. ما فکر مي‌کنيم که آغاز خوبي داشتيم و در مجموعه اطلاعات خود بيش از 90 درصد منابع کتابخانه‌اي موجود را مورد استفاده قرار داديم».

2 comments:

  1. eyval kheyli jalebe kam kam ye chizi miad fekretam mikhone dige dasteto khaste nakoni type koni
    man montazere onam :-D

    ReplyDelete
  2. Vaghan ke search engine ha revolutionize mishan ba in engine
    Looking forward to it :)

    ReplyDelete